כיצד למנוע כיבים סוכרתיים בכף הרגל: טיפים לחולים ולמטפלים

כיב סוכרתי
5/5 - (1 vote)

סוכרת היא מצב כרוני שעלול להוביל לסיבוכים חמורים. אחד הסיבוכים המדאיגים ביותר הוא כיבים סוכרתיים בכף הרגל. כיבים אלה יכולים להתפתח מפציעות קלות, ולהתקדם לזיהומים חמורים שעלולים להוביל אפילו לקטיעה אם לא מטופלים כראוי או בזמן. עם זאת, עם ידע מקדים כיצד להימנע ממצבים אלו, מטופלים ומטפלים יכולים להפחית משמעותית את הסיכון לכיבים סוכרתיים בכף הרגל. להלן טיפים חיוניים שיסייעו במניעת סיבוך חמור זה.

קצת על כיבים סוכרתיים בכף הרגל

כיבים בכף הרגל הסוכרתית הם פצעים פתוחים או פצעים המתרחשים בדרך כלל בחלק התחתון של כפות הרגליים. הם שכיחים באנשים עם סוכרת בשל שילוב של גורמים:

  1. נוירופתיה – רמות סוכר גבוהות בדם עלולות לפגוע בעצבים, מה שמוביל לאובדן תחושה בכפות הרגליים. הדבר מקשה להבחין בפציעות.
  2. זרימת דם לקויה – סוכרת עלולה לגרום לנזק לכלי הדם, להפחית את זרימת הדם לכפות הרגליים ולהאט את תהליך הריפוי.
  3. פגיעה במערכת החיסון – סוכרת עלולה להחליש את המערכת החיסונית, מה שמגדיל את הסיכוי לזיהומים שבהם קשה לשלוט קשה.

טיפים למטופלים

  1. בדיקת כף רגל יומית – בדקו את כפות הרגליים מדי יום. חפשו חתכים, שלפוחיות, אדמומיות, נפיחות או בעיות בציפורניים. השתמשו במראה כדי לבדוק את הסוליות או בקשו עזרה במידת הצורך. גילוי מוקדם של כל חגיר, הוא חיוני למניעת כיבים.
  2. הקפידו על היגיינת כף הרגל – שטפו את כפות הרגליים מדי יום עם מים פושרים וסבון עדין. יבשו אותן ביסודיות, במיוחד בין אצבעות הרגליים, כדי למנוע זיהומים פטרייתיים. מרחו קרם לחות כדי לשמור על העור ולמנוע סדקים, אך הימנעו מהאזורים שבין אצבעות הרגליים.
  3. נעלו נעליים מתאימות – בחרו נעליים שמתאימות היטב ומספקות תמיכה נאותה. הימנעו מנעליים צמודות ומנעלי עקב גבוהות או בעלות בהונות מחודדות. מדרסים רכים ומרופדים יכולים לעזור להפחית את נקודות הלחץ. מומלץ לא ללכת יחפים, אפילו בבית, כדי להגן על הרגליים מפציעות.
  4. גזזו ציפורניים בזהירות – גזזו את ציפורני הרגליים ישר לרוחב והפילו את הקצוות כדי למנוע מצב של ציפורן חודרנית. הימנעו מלגזוז את הציפורניים בצורה קצרה מדי. אם אתם מתקשים לראות את הרגליים או להגיע אליהן, בקשו סיוע.
  5. בקרת רמות הסוכר בדם – שמרו על רמות הסוכר בדם שלכם בטווח היעד המומלץ על ידי הרופא. בקרת רמת הסוכר בדם יכולה למנוע או לעכב את הופעת נוירופתיה וסיבוכים אחרים.
  6. בדיקות סדירות – בקרו אצל הרופא המטפל באופן קבוע לבדיקות כף הרגל. הרופא יכול לזהות סימנים מוקדמים של בעיות ולספק טיפול מתאים. יש ליידע את הרופא מיד אם אתם מבחינים בשינויים בכפות הרגליים.
  7. הימנעו מטמפרטורות קיצוניות – הגנו על הרגליים מפני חום או קור קיצוניים. תמיד לנעול נעליים בחוף הים או על מדרכה חמה וגרביים חמים במזג אוויר קר. בדקו את מי האמבט עם המרפק שלכם לפני שתיכנסו פנימה, כדי למנוע כוויות עקב רגישות מופחתת.

טיפים למטפלים

  1. סיוע בטיפול יומי בכף הרגל – עזרו למטופל בבדיקות כף הרגל היומיות והיגיינה אם הוא אינו מסוגל לעשות זאת בעצמו. חפשו סימנים של לחץ, אדמומיות או פציעה.
  2. הנעלה – ודאו שהמטופל נועל נעליים וגרביים מתאימות. עזרו לו לבחור נעליים שמתאימות היטב ובדקו אם יש סימני בלאי שעלולים לגרום לאי נוחות או לפציעה.
  3. למדו על ניהול סוכר בדם – עודדו וסייעו בניהול נכון של רמת הסוכר בדם. עזרו למטופל להקפיד על התזונה, התרופות ומשטר הפעילות הגופנית שנקבעו.
  4. תמיכה רגשית – החיים עם סוכרת יכולים להיות מאתגרים. ספקו תמיכה רגשית ועידוד כדי לעזור למטופל לשמור על מוטיבציה בשגרת הטיפול העצמי שלו.
  5. זיהוי סימני אזהרה – היו מודעים לסימנים המוקדמים של כיבים בכף הרגל וסיבוכים אחרים. דווחו מיד על כל שינוי כמו אדמומיות מוגברת, נפיחות או ניקוז לרופא של המטופל.
  6. ביקורים רפואיים קבועים – ודאו שהמטופל יגיע לכל הפגישות הרפואיות המתוכננות לבדיקות מקיפות של כף הרגל וטיפול כולל בסוכרת.

ניווט מהיר

פרטי קשר

השאירו פרטים ונחזור אליכם

מעוניינים בפרטים נוספים?

אנחנו נסייע לכם להתגבר על הפצעים המטרידים

התקשרו עכשיו

נגישות